Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Cele mai comune 3 cauze ale litigiilor de munca si cum sa evitam astfel de situatii

21 /Nov2017
Cele mai comune 3 cauze ale litigiilor de munca si cum sa evitam astfel de situatii

Litigiile de munca sunt problematice din mai multe puncte de vedere, iar primul pas catre a le evita este sa le cunoastem cauzele cele mai frecvente. Din orice perspectiva le-am privit, litigiile de munca sunt in mod cert nedorite de nicio parte implicata. Niciun angajat si nicio companie nu isi doreste sa ajunga intr-un punct in care neintelegerile trebuie rezolvate in instanta, insa, totusi, se intampla adesea. Iata care sunt cele mai comune cauze ale acestor procese si cum putem, ca specialisti HR, sa evitam astfel de situatii:

1. Concedierea, spinoasa si pentru angajati, si pentru companie

 

Concedierea unui angajat trebuie sa fie facuta doar pe criterii justificate, in caz contrar poate atrage dupa sine atat un litigiu, cat si sanctiuni aspre pentru companie. Mai mult decat atat, daca procesul este unul de anvergura, prejudiciile de imagine aduse companiei sunt greu de masurat si se pot rasfrange asupra tuturor celorlalti angajati.

 

Orice specialist din domeniul resurselor umane stie cat de sensibila este o concediere si stie ca ea nu trebuie niciodata facuta pe repede inainte, fara a se analiza cu foarte mare atentie situatia angajatului in cauza. Pentru a evita un litigiu, este imperativ pentru cei din departamentul de resurse umane sa cunoasca aceste singure proceduri legale prin care un angajator poate sa concedieze un salariat.

 

2. Drepturile salariale, una dintre cele mai comune cauze ale neintelegerilor

 

O principala cauza ce duce la procese intre angajator si salariat este plata drepturilor salariale. Intarzierile si neplata salariilor se regasesc cel mai des printre motivele litigiilor de munca. Este, in definitiv, absolut firesc ca angajatii sa fie preocupati de acest principal drept al lor, iar in cazul in care sunt privati de el, sa se indrepte catre organele abilitate sa rezolve aceasta neregula.

 

Niciun angajator de buna credinta nu isi priveaza salariatii de acest drept, iar intarzierile provocate de problemele financiare ale companiei ar trebui comunicate mereu angajatilor. In cazul extrem in care angajatorul nu poate plati salariile, departamentul de HR ar trebui sa comunica salariatilor informatia imediat. Comunicarea si transparenta in situatii limita pot fi cheia depasirii unor perioade grele pentru companie.

 

Dincolo de neplata integrala a salariilor, un motiv pentru care multi salariati ajung in instanta cu angajatorii este micsorarea salariului fara acordul lui. Iti reamintim ca drepturile salariale nu pot fi modificate in niciun fel fara un act aditional in doua exemplare care sa fie semnat de reprezentantul angajatorului si de salariat. Orice modificare de salariu facuta fara acordul angajatului poate constitui baza unui proces.

 

3. Nerespectarea zilelor libere si a programului, adesea imputata in instanta angajatorilor

 

Codul Muncii stipuleaza foarte clar numarul de ore pe care le poate munci o persoana - 40 pe saptamana. Daca angajatul lucreaza peste program, compania este obligata sa plateasca aceste ore suplimentare sau sa ofere zile libere in schimbul orelor lucrate. In cazul in care compania nu respecta Codul Muncii, ea este pasibila oricand de un litigiu. Aceste situatii sunt des intalnite in instanta, astfel incat, daca dorim ca firma pentru care activam sa nu ajunga intr-un proces, ar trebui sa respectam Codul Muncii.

 

Orice litigiu este o problema pentru o companie. El implica timp, energie si resurse financiare si tine de departamentul de Resurse Umane sa le evite.

 

Sursa foto: Shutterstock

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Cele mai comune 3 cauze ale litigiilor de munca si cum sa evitam astfel de situatii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".