Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

NORME pentru intreprinderi privind respectarea drepturilor omului si a mediului

25 /Feb2022
NORME pentru intreprinderi privind respectarea drepturilor omului si a mediului
Tags: drepturile omului muncamunca copiilorintreprinderi noi norme

Comisia Europeana a adoptat o propunere de directiva privind diligenta necesara a intreprinderilor in materie de durabilitate. Scopul propunerii este sa promoveze un comportament durabil si responsabil al intreprinderilor in cadrul lanturilor valorice mondiale. Intreprinderile joaca un rol esential in construirea unei economii si a unei societati durabile.

Acestea vor avea obligatia sa identifice si, dupa caz, sa previna, sa puna capat sau sa atenueze efectele negative ale activitatilor lor asupra drepturilor omului, cum ar fi munca copiilor si exploatarea lucratorilor, precum si asupra mediului, de exemplu poluarea si pierderea biodiversitatii. Aceste noi norme vor oferi securitate juridica si conditii de concurenta echitabile intreprinderilor, precum si mai multa transparenta consumatorilor si investitorilor. Noile norme ale UE vor promova tranzitia verde si vor proteja drepturile omului in Europa si in afara acesteia.

O serie de state membre au introdus deja norme nationale privind diligenta necesara, iar unele intreprinderi au luat masuri din proprie initiativa. Cu toate acestea, este nevoie de o imbunatatire la scara mai larga, care este dificil de realizat prin actiuni voluntare. Propunerea stabileste o obligatie de diligenta necesara a intreprinderilor in materie de durabilitate pentru a contracara impactul negativ asupra drepturilor omului si a mediului.

Noile norme privind diligenta necesara se vor aplica urmatoarelor intreprinderi si sectoare:

intreprinderile din UE:

  • grupul 1: toate societatile cu raspundere limitata din UE de mari dimensiuni si cu o putere economica substantiala (peste 500 de angajati si o cifra de afaceri neta la nivel mondial de 150 de milioane EUR sau mai mult);
  • grupul 2: alte societati cu raspundere limitata care isi desfasoara activitatea in sectoare cu impact ridicat definite, care nu ating ambele praguri ale grupului 1, dar au peste 250 de angajati si o cifra de afaceri neta la nivel mondial de cel putin 40 de milioane EUR. Pentru aceste societati, normele vor incepe sa se aplice cu 2 ani mai tarziu decat pentru grupul 1;
  • intreprinderile din tari terte care isi desfasoara activitatea in UE, cu un prag al cifrei de afaceri aliniat la grupurile 1 si 2, cifra de afaceri generata in UE.

Intreprinderile mici si mijlocii (IMM-urile) nu intra direct in domeniul de aplicare al prezentei propuneri.

Propunerea se aplica propriilor operatiuni ale unei intreprinderi, filialelor acesteia si lanturilor lor valorice (relatii de afaceri stabilite direct si indirect). Pentru a respecta obligatia de diligenta necesara a intreprinderilor, intreprinderile trebuie:

  • sa integreze diligenta necesara in politici;
  • sa identifice impactul negativ real sau potential asupra drepturilor omului si a mediului;
  • sa previna sau sa atenueze impacturile potentiale;
  • sa puna capat sau sa reduca la minimum impactul real;
  • sa instituie si sa mentina o procedura de depunere a plangerilor;
  • sa monitorizeze eficacitatea politicii si a masurilor de diligenta necesara
  • si sa comunice public cu privire la diligenta necesara.

Mai concret, aceasta inseamna o protectie mai eficace a drepturilor omului incluse in conventiile internationale. De exemplu, lucratorii trebuie sa aiba acces la conditii de munca sigure si sanatoase. In mod similar, aceasta propunere va sprijini evitarea efectelor negative asupra mediului care incalca principalele conventii in domeniul mediului. Intreprinderile vizate vor trebui sa ia masuri adecvate („obligatia de mijloace”), in functie de gravitatea si probabilitatea unor impacturi diferite, precum si masurile aflate la dispozitia lor in circumstantele specifice si va trebui sa stabileasca prioritati.

Autoritatile administrative nationale desemnate de statele membre vor fi responsabile de supravegherea acestor noi norme si pot impune amenzi in caz de nerespectare. De asemenea, victimele vor avea posibilitatea de a introduce actiuni in justitie pentru daunele care ar fi putut fi evitate prin masuri adecvate de diligenta necesara.

In plus, intreprinderile din grupul 1 trebuie sa aiba un plan pentru a se asigura ca strategia lor de afaceri este compatibila cu limitarea incalzirii globale la 1,5 °C, in conformitate cu Acordul de la Paris.

Pentru a se asigura ca diligenta necesara devine parte integranta din functionarea globala a intreprinderilor, este necesara implicarea directorilor de intreprinderi. Acesta este motivul pentru care propunerea introduce, de asemenea, sarcini pentru directorii intreprinderilor, care trebuie sa instituie obligatia de diligenta necesara, sa supravegheze punerea in aplicare a acesteia si sa o integreze in strategia corporativa. In plus, atunci cand isi indeplinesc obligatia de a actiona in interesul intreprinderii, directorii trebuie sa tina seama de drepturile omului, de schimbarile climatice si de consecintele deciziilor lor asupra mediului. In cazul in care au o remuneratie variabila, directorilor de intreprinderi li se vor oferi stimulente sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice prin intermediul planului de afaceri.

Propunerea include, de asemenea, masuri de insotire, ce vor sprijini toate intreprinderile, inclusiv IMM-urile, care pot fi afectate in mod indirect. Printre masuri se numara dezvoltarea in mod individual sau in comun de site-uri web, platforme sau portaluri dedicate si posibilitatea de a acorda sprijin financiar pentru IMM-uri. Pentru a sprijini intreprinderile, Comisia poate adopta orientari, inclusiv privind clauze contractuale tip. De asemenea, Comisia poate completa cu noi masuri sprijinul oferit de statele membre, inclusiv prin sprijinirea intreprinderilor din tari, conform site-ului oficial al Comisiei Europene.

 

de Ionut Petre


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "NORME pentru intreprinderi privind respectarea drepturilor omului si a mediului":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Timpul de munca si Programul de lucru. 10 Studii de caz pentru 2022

Atentie la TIMPUL de munca in 2022!

Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Timpul de munca si Programul de lucru. 10 Studii de caz pentru 2022".
© copyright 2012 - 2022 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Timpul de munca si Programul de lucru. 10 Studii de caz pentru 2022

Atentie la TIMPUL de munca in 2022!

Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Timpul de munca si Programul de lucru. 10 Studii de caz pentru 2022".

Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici