Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Noutati privind telemunca. Un ghid complet pentru angajatori!

08 /Iun2021
Noutati privind telemunca. Un ghid complet pentru angajatori!
Tags: ghid telemunca munca de acasa 2021amenzi telemuncanoutati telemuncaoug 36/2021 telemunca

Incepand cu primavara anului trecut, odata cu aparitia amenintarii coronavirus, telemunca face parte din normalitate. Astfel, ceea ce pana in 2020 era doar un caz special al contractului de munca a devenit, iata, o forma obisnuita de desfasurare a relatiilor dintre angajator si salariati, cu reglementari noi, obligatii, facilitati, dar si amenzi! Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!

 

Din fericire, v-am pregatit un material de exceptie care va explica in detaliu:
 
ce obligatii aveti ca angajator + noutatile pentru 2021
care sunt capcanele fiecarui articol din Legea nr. 81/2018
cum puteti evita din start amenzi intre 2.000 si 10.000 de lei
care sunt situatiile in care apar frecvent probleme (studii de caz)
 
Aflati din ghidul nostru - Telemunca sau munca si de acasa in 2021 - cum sa evitati sau sa gestionati corect toate situatiile sensibile care pot aparea. Ghidul contine legislatie explicata, modele de documente de intocmit si numeroase studii de caz, cu accent pe principalele noutati legislative cu efect in acest an! Click aici >>>
 
Noutatile anului 2021 in materie de telemunca: iata ce trebuie sa aveti neaparat in vedere!
 
1. Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat:
 
a) conditia ca activitatea sa se desafasoare in regim de telemunca "cel putin o zi pe luna". In prezent legea nu mai precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta, ceea ce poate crea anumite dificultati practice;
 
b) conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemunca, deci in prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurarii muncii, dupa cum il poate si modifica oricand, fara notificarea angajatorului;
 
2. Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-au introdus urmatoarele obligatii:
 
a) telesalariatul sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca;
 
b) angajatorul este obligat sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei);
 
c) angajatorul este obligat sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei);
 

3.  Prin Legea nr. 296/2020 s-a introdus posibilitatea ca angajatorul sa sustina cheltuielile cu utilitatile la locul in care telesalariatii isi desfasoara activitatea (electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, achizitie mobilier si echipamente de birou) in limita unui plafon lunar de 400 lei.
 
 Aceasta suma de 400 lei nu se taxeaza cu impozit pe venit si contributii sociale, iar pentru angajator reprezinta cheltuiala deductibila daca:
a) Este acordata unui telesalariat
b) Este acordata proportional cu numarul de zile lucrate in regim de telemunca
c) Este prevazuta in regulamentul intern sau in contractul de munca
 
Cum trebuie redactata clauza din regulamentul intern/CIM prin care se prevede ca angajatorul va sustine aceste cheltuieli? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa in 2021.
 
4. OUG nr. 192/2020 a adus modificari semnificative cu privire la telemunca in perioada crizei Covid 19. Astfel, art. 17 prevede ca, pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.
 
Din exprimarea legiuitorului se poate intelege ca angajatorul are posibilitatea acum de a dispune prin decizie unilaterala prestarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Ce se intampla daca salariatul nu are posibilitatea prestarii activitatii in telemunca, din motive personale? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa in 2021!
 
 
Ce obligatii concrete aveti ca angajator? 
Si care sunt sanctiunile in caz de abatere?
 
a) sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);
 
b) sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);
 
a) suneti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);
 
d) sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. 2) (amenda 5.000 de lei);
 
a) sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei);
 
f)  sunteti obligat sa instalati, sa verificati si sa intretineti echipamentul de munca necesar (amenda 2.000 de lei);
 
g) sunteti obligat sa asigurati conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei);
 
In lucrarea Telemunca sau munca si de acasa in 2021 sunt analizate si comentate toate aceste obligatii si sunt prezentate recomandari eficiente pentru evitarea sanctiunilor! 
 
 
IMPORTANT!
 
Ghidul contine nu mai putin de 45 de studii de caz!
 
Este vorba de situatii concrete in care angajatorii au intampinat dificultati. Intrebarile lor sunt rezolvate impecabil, cu explicatii complete, temeiuri legale, recomandari eficiente. Iata mai jos cateva dintre temele vizate de aceste intrebari:
 
  • Munca la domiciliu si telemunca. Diferente
     
  • Telemunca vs documentul portabil A1
     
  • Locul muncii in alt stat membru UE. Contributii sociale
     
  • Durata timpului de lucru la sediul angajatorului
     
  • Organizarea muncii - asigurarea permanentei la telefon pentru situatii de urgenta
     
  • Regimul tichetelor de masa
     
  • Concediu medical. Perioada in care salariatul a prestat activitate in regim de telemunca
     
  • Conditii acordare 400 lei pentru telemunca
     
  • Mentionarea in CIM a zilelor in care salariatul presteaza activitate la domiciliu este obligatorie
 
 

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Noutati privind telemunca. Un ghid complet pentru angajatori!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".