Raspunsul specialistului:
Potrivit art. 22 din Legea 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru activitatea desfasurata de nevazatorii cu handicap grav si accentuat, in cadrul programului normal de lucru, se acorda un spor de 15% din salariul de baza/solda de functie/salariul de functie/indemnizatia de incadrare.
Celelalte categorii de persoane cu handicap grav si accentuat care vor beneficia de acest spor se stabilesc prin hotarare a Guvernului emisa pana la data de 1 septembrie 2018.
Astfel, potrivit articolului unic din HG 751/2018 persoanele care, in conformitate cu certificatul de incadrare in grad de handicap, sunt incadrate in grad de handicap grav sau accentuat, de oricare tip prevazut de art. 86 alin. (2) din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza, pentru activitatea desfasurata in cadrul programului normal de lucru, de un spor de 15% din salariul de baza/solda de functie/salariul de functie/indemnizatia de incadrare, prevazut la art. 22 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Portal Codul Muncii
Insa, incepand cu 1 ianuarie 2019 – decembrie 2021, prin diferite ordonante de urgenta ale Guvernului succesive (a se vedea OUG 114/2018, modificata prin OUG 1/2020 si OUG 226/2020) s-a stabilit anual mentinerea cuantumului sporurilor cel mult la nivelul acordat anului anterior, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasora activitatea in aceleasi conditii.
Astfel, la nivelul administratiei, s-a conturat opinia conform careia prin reglementarea mentinerii cuantumului sporurilor cel mult la nivelul anului anterior, s-a stabilit in fapt interdictia acordarii pentru personalul care nu il detinea in anul anterior.
Intr-o a doua opinie, sustinuta de practica instantelor judecatoresti (Decizia ICCJ 24/2020, opinia unor instante judecatoresti, s.a.) “dispozitiile art. 22 alin. (1) din Legea-cadru 153/2017 atribuie in mod expres sporul de 15% pentru activitatea desfasurata de nevazatorii cu handicap grav si accentuat, in timp ce dispozitiile art. 22 alin. (2) din aceeasi lege limiteaza sfera beneficiarilor, respectiv a celorlalte categorii de persoane cu handicap grav si accentuat care vor beneficia de acest spor, la categoriile stabilite prin hotarare emisa de Guvern in acest sens pana la data de 1 septembrie 2018; prin urmare, incepand cu luna martie 2018, beneficiaza de acest spor nevazatorii cu handicap grav si accentuat, in timp ce persoanele vizate de Hotararea Guvernului nr. 751/2018 beneficiaza de spor incepand cu luna septembrie 2018, odata cu intrarea in vigoare a acestei hotarari.”
Totodata conform deciziei sus-mentionata s-a retinut ca, “O alta opinie, potrivit careia prevederile art. 22 din Legea-cadru 153/2017 si ale HG 751/2018, care reglementeaza dreptul la sporul de 15% din salariul de baza, produc efecte de la data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului 751/2018, conform principiului activitatii legii.
32. S-a aratat, in sprijinul acestei opinii, ca sustinerea potrivit careia prevederile legale sus-mentionate nu ar produce efecte pe anul 2018 este neintemeiata, in raport cu dispozitiile art. 34 din OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018), prin care este reglementata mentinerea cuantumului sporurilor cuvenite personalului in luna decembrie 2018.
33. Nu se poate retine ca dispozitiile HG 751/2018 nu ar fi produs efecte incepand din 25.09.2018, ca urmare a continutului normativ al art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017, intrucat prevederile relevante din acest articol se refera la data de la care s-au aplicat dispozitiile art. 22 alin. (1) din legea in discutie, in forma in care au fost introduse prin Legea nr. 79/2018, continutul acestei norme neavand nevoie de vreo hotarare a Guvernului pentru a fi pus in executare de la data intrarii in vigoare a acestei legi, spre deosebire de forma anterioara a art. 22 al Legii-cadru 153/2017, care conditiona acordarea sporului de emiterea de catre Guvern a unei hotarari, prin care sa se nominalizeze persoanele beneficiare ale sporului respectiv.”
Prin urmare, avand in vedere ca aceasta opinie este conturata oficial la nivelul intregii administratii publice, recomandam aplicarea acesteia sustinuta de solicitarea unui punct de vedere de la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro