Avem un HG 38/2008 care reglementeaza timpul de munca al soferilor si mai avem un regulament 561 / 2006 care la fel stabileste normele referitoare la perioadele de conducere a soferilor. Acesta din urma spune clar ca: Durata de conducere totala acumulata nu trebuie sa depaseasca nouazeci de ore pe parcursul a doua saptamani consecutive asta inseamna ca soferul poate conduce pe luna 180 ore dar pe langa conducere mai are si alte activitati care sunt la dispozitia angajatorului gen incarcare - descarcare, service, etc. Care din cele 3 acte normative au prioritate referitor la timpul de lucru al soferilor si Cate ore suplimentare poate efectua pe luna un sofer?
Raspunsul specialistului:
Trebuie sa faceti distinctie intre timpul de lucru si timpul de condus. Timpul de lucru include si timpul de condus.
Conform art. 6 din Regulamentul nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 si (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului (Text cu relevanta pentru SEE):
„(1) Durata de condus zilnica nu depaseste noua ore.
Cu toate acestea, durata de condus zilnica poate fi prelungita la maximum zece ore, dar nu mai mult de doua ori pe parcursul saptamanii.
(2) Durata de condus saptamanala nu depaseste cincizeci si sase de ore si nici nu genereaza o depasire a duratei maxime de lucru saptamanale stabilita de Directiva 2002/15/CE.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
(3) Durata de condus totala acumulata nu trebuie sa depaseasca nouazeci de ore pe parcursul a doua saptamani consecutive.
(4) Duratele de condus zilnice si saptamanale cuprind toate duratele de condus inregistrate pe teritoriul Comunitatii sau al unei tari terte.
(5) Un conducator auto inregistreaza ca alta munca orice perioada, astfel cum este definita la articolul 4 litera (e), precum si orice perioada petrecuta pentru conducerea unui vehicul utilizat pentru operatiuni comerciale care nu intra in domeniul de aplicare a prezentului regulament si inregistreaza orice perioada de disponibilitate, astfel cum este definita la articolul 15 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85, de la ultima perioada de repaus zilnic sau saptamanal. Aceasta inregistrare se face manual pe o foaie de inregistrare, pe un imprimat scos sau cu ajutorul functiei de introducere manuala de date oferita de aparatul de inregistrare.”
De asemenea, trebuie avute in vedere in ceea ce priveste perioadele de condus si perioadele de repaus dispozitiile art. 7 si 8 din Regulamentul mentionat:
Articolul 7
Dupa o perioada de patru ore si jumatate de condus, conducatorul trebuie sa faca o pauza neintrerupta de cel putin patruzeci si cinci de minute, exceptand cazul in care isi incepe o perioada de repaus.
Aceasta pauza poate fi inlocuita cu o pauza de cel putin cincisprezece minute urmata de o pauza de cel putin treizeci de minute, pauze intercalate pe parcursul perioadei de conducere astfel incat sa respecte dispozitiile primului paragraf.
Reglementarile de mai sus se refera la timpul de condus.
HG 38/2008 reglementeaza timpul total de lucru al conducatorului auto intrucat stabileste in art. 4 astfel:
„(1) In cursul unei saptamani, timpul total de lucru al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore. Durata maxima a timpului de lucru saptamanal poate fi prelungita pana la maximum 60 de ore, cu conditia ca, pentru orice perioada de 4 luni consecutive, media timpului de lucru saptamanal sa nu depaseasca 48 de ore.”
Or, in timpul de lucru nu sunt cuprinse doar activitatile de condus ci si activitati de incarcare descarcare, curatenia si intretinerea vehiculului, ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul.
Spre exemplu, in cursul unei saptamani, soferul conduce 56 de ore si efectueaza activitati de descarcare/incarcare a vehiculului timp de 4 ore - in total 60 de ore. Timpul total de lucru este de 60 ore. Soferul lucreaza in saptamana urmatoare mai putin de 48 de ore, astfel incat, pe o perioada de referinta de 4 luni, sa respecte timpul saptamanal mediu de 48 de ore.
Cu alte cuvinte, soferul poate presta activitate 60 ore/saptamana din care doar cel mult 56 ore conduce, iar media pe o perioada de referinta de 4 luni trebuie sa fie de 48 ore.
Astfel, un conducator auto poate efectua 8 ore de munca suplimentara pe saptamana sau 20 ore suplimentare pe saptamana, insa cu conditia ca pe o perioada de referinta de 4 luni, sa respecte timpul saptamanal mediu de 48 de ore si 56 ore maxim de condus.
Un raspuns oferit in martie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.