In acest context, o cercetare recenta arata ca trei din zece lideri (peste 30%) de companii din Romania sunt de parere ca noile forme de a munci care s-au impus in contextul pandemiei si, in special, cele de la distanta au facilitat recrutarea de talente din strainatate, dar aproape jumatate dintre respondenti (46,2%) sustin ca lipsa legislatiei specifice reprezinta cel mai mare obstacol cand vine vorba despre angajarea de personal din afara tarii.
Sondajul realizat de EY Romania, citat de Agerpres, indica si faptul ca, pe locul al doilea in topul problemelor, cu 20,5%, se afla inflatia si instabilitatea economica, iar pe cel de-al treilea loc aspectele ce tin de motive sociale (11,5%), la acelasi nivel cu neadaptarea la cultura organizationala. Ultimul loc a fost ocupat de lipsa diversitatii in cadrul companiilor, cu o pondere de 6,4% din totalul celor chestionati.
Pentru a angaja un cetatean strain in Romania, din cauza birocratiei, procesul poate dura in medie opt luni.
Totusi, in ultimul deceniu, peste 100.000 de cetateni din afara Uniunii Europene (UE) au venit sa lucreze in Romania in domenii, precum: textile, HoReCa sau constructii.
"Totusi, exista domenii care in continuare se confrunta cu o lipsa a fortei de munca, unul fiind sectorul IT&C. Acesta reprezinta un paradox, fiind domeniul care a evoluat tot mai mult in Romania, insa mediul universitar romanesc nu reuseste sa furnizeze forta de munca la nivelul cererii pietei pentru acest sector. Alte domenii ce trebuie avute in vedere sunt BPO (Business Process Outsourcing) si servicii suport (back office si client support) si retail. Cu privire la sectorul BPO si servicii suport, atat mediul privat local, cat si cel public trebuie sa prezinte cat mai rapid o strategie in acest sens, pentru ca Romania a fost nominalizata ca fiind a doua cea mai selectata locatie in materie de investitii straine in servicii suport la nivel european", conform studiului citat mai sus.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Respondentii considera ca viitorul mobilitatii internationale a angajatilor este in stransa legatura cu digitalizarea - 40,5%, urmata de viitorul mobilitatii legat de strategia de afaceri (19%). Pe a treia pozitie, cu 17,7% dintre sufragii, se afla eficienta operationala, iar pe cea de-a patra capabilitatile noi (15,2%). Pe ultima pozitie respondentii au mentionat conformarea fiscala - 2,5%.
Peste jumatate dintre persoanele intervievate in sondajul EY cu privire la mobilitatea internationala a fortei de munca au raspuns ca in companiile lor nu se lucreaza de la distanta (56,4%) si numai 11,5% ca activitatea si operatiunile firmei se desfasoara complet in regim "remote". Aproape 80% din totalul celor chestionati apreciaza ca atragerea de talente din afara tarii reprezinta un avantaj pentru mediul de business romanesc.