Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Cursuri de formare profesionala. Cheltuielile angajatorului si OBLIGATIILE sale, potrivit legii

08 /Ian2024
Cursuri de formare profesionala. Cheltuielile angajatorului si OBLIGATIILE sale, potrivit legii
Tags: cursuri de formare profesionalacheltuieli angajatorobligatii formare profesionala angajator

"O serie de salariati efectueaza cursuri de formare profesionala pe o platforma online din afara tarii (cursuri internationale). In urma acestor cursuri, ei vor obtine o diploma (are legatura cu specificul activitatii din fisa de post).

Plata se face direct online. Mentionez ca nu exista un contract de prestari servicii intre societate si platforma. Fiecare angajat se logheaza cu un user si o parola. Putem sa incadram aceste cursuri ca si cheltuieli cu formarea profesionala din partea angajatorului (caci el plateste)?"

Raspunsul specialistilor: 

OUG 57/2019, stabileste explicit care sunt drepturile si obligatiile institutiilor si autoritatilor publice cu privire la perfectionarea profesionala a personalului, fie ca vorbim despre alesi locali si functionari publici, fie ca vorbim despre personalul contractual angajat in entitatile publice.

Lucrarea "Procedura completa de evaluare a angajatilor"

Contine explicatii detaliate despre obligatiile, dar si drepturile dvs., temeiuri legale, sanctiuni, sfaturi utile,  precum si modele gata redactate de fise de evaluare si de post!

Bonus: 50 modele de fise de post si fise de evaluare, EDITABILE, gata redactate, detalii AICI >>>

In conformitate cu prevederile art.458, 217 din OUG 57/2019, coroborate cu prevederile art. 39 alin.(1) lit.g si art.192,193,194  si 195 din Codul Muncii, functionarii publici, alesii locali,  si personalul contractual din cadrul institutiei publice au dreptul si obligatia de a isi imbunatati in mod continuu abilitatile si pregatirea profesionala . Dispozitiile din Codul muncii sunt aplicabile tuturor entitatilor, inclusiv societatilor comerciale, indifferent de forma de organizare.


In acest sens. anual se elaboreaza planul  de pregatire si perfectionare profesionala si  sunt alocate fondurile in scopul instruirii  salariatilor institutiei, conform bugetului de venituri si cheltuieli aprobat, plan care se regaseste si in Panul anual al achizitiilor publice din anul respectiv.
Chiar daca nu exista un contrat de prestari servicii cu firma care detine platforma respective, plata se va efectua in baza unei facturi emise de catre cei care emit diploma/certificatul de pregatire profesionala.

Obiectivele formarii profesionale 

Articolul 192 din Codul muncii, reglementeaza obiectivele formarii profesionale a salariatilor si anume:

a) adaptarea salariatului la cerintele postului sau ale locului de munca;
b) obtinerea unei calificari profesionale;
c) actualizarea cunostintelor si deprinderilor specifice postului si locului de munca si perfectionarea pregatirii profesionale pentru ocupatia de baza;
d) reconversia profesionala determinata de restructurari socioeconomice;
e) dobandirea unor cunostinte avansate, a unor metode si procedee moderne, necesare pentru realizarea activitatilor profesionale;
f) prevenirea riscului somajului;
g) promovarea in munca si dezvoltarea carierei profesionale.
(2) Formarea profesionala si evaluarea cunostintelor se fac pe baza standardelor ocupationale.

Totodata in art. 193 din Codul muncii, sunt enumerate formele prin care se poate realiza formarea profesionala a salariatilor, iar la litera a) se precizeaza in mod concret  participarea la cursuri organizate de catre angajator sau de catre furnizorii de servicii de formare profesionala din tara ori din strainatate.

Alte forme  de formare profesionala, sunt enumerate astfel:

b) stagii de adaptare profesionala la cerintele postului si ale locului de munca;
c) stagii de practica si specializare in tara si in strainatate;
d) ucenicie organizata la locul de munca;
e) formare individualizata;
f) alte forme de pregatire convenite intre angajator si salariat.

 Angajatorii au obligatia de a asigura participarea la programe de formare profesionala

Dupa cum bine se stie,  angajatorii au obligatia de a asigura participarea la programe de formare profesionala pentru toti salariatii, dupa cum urmeaza:

a) cel putin o data la 2 ani, daca au cel putin 21 de salariati;
b) cel putin o data la 3 ani, daca au sub 21 de salariati.
Cheltuielile cu participarea la programele de formare profesionala, asigurata in conditiile sus enuntate, se suporta de catre angajatori, asa cum se precizeaza in mod clar la art. 194 din Codul muncii.

Angajatorul care are mai mult de 20 de salariati elaboreaza anual si aplica planuri de formare profesionala, cu consultarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, iar acesta devine anexa la contractul colectiv de munca incheiat la nivel de unitate.

De retinut faptul ca salariatii au dreptul sa fie informati cu privire la continutul planului de formare profesionala. In concluzie, cursurile pe care le urmeaza salariatii dvs., pot fi considerate, incadrate si platite ca si cursuri de pregatire si perfectionare profesionala din partea angajatorului pentru salariatii proprii.


Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

de Cristina Savu


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Cursuri de formare profesionala. Cheltuielile angajatorului si OBLIGATIILE sale, potrivit legii":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".