Raspunsul specialistului:
La art. 65 alin.(1) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, este reglementat cazul incetarii contractului individual de munca pentru motive care nu tin de persoana salariatului fiind determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de acesta, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana salariatului.
Totodata, potrivit prevederilor art. 25 alin.(2) din OUG nr.111/2010, este interzis angajatorului sa dispuna incetarea raporturilor de munca sau de serviciu in cazul:
a) salariatei/salariatului care se afla, dupa caz, in concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
b) salariatei/salariatului care se afla in plata stimulentului de insertie prevazut la art. 7 alin. (1) si (2);
c) salariatei/salariatului care se afla in concediul pentru cresterea copilului prevazut la art. 11 alin. (1) lit. a).
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Aceste prevederi nu se aplica in cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare sau a falimentului angajatorului, in conditiile legii, si nici in situatiile prevazute la art. 90 alin. 2 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul persoanei indreptatite care are calitatea de salariat si care se intoarce la activitatea profesionala pentru a obtine stimulentul de insertie acordat in conditiile art. 7, aceasta are obligatia de a anunta, in scris, angajatorul cu cel putin 30 de zile inainte intentia de reluare a raportului de munca sau de serviciu.
Este interzis angajatorului sa restrictioneze accesul salariatei/salariatului la acordarea stimulentului de insertie, daca aceasta/acesta si-a indeplinit obligatia referitoare la anuntarea angajatorului prevazuta la alin. (4) al art. 25 din ordonanta precitata.
Se observa asadar ca unica exceptie prevazuta de legiuitor vizeaza concedierea pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare sau a falimentului angajatorului, in conditiile legii, fara ca in acest concept sa intre si reorganizarea presupusa de art. 65 din Codul muncii constand in desfiintarea anumitor posturi la nivelul unui angajator.
Totodata, semnalam ca legiuitorul a modificat prevederile legale anterioare care reglementau interdictia concedierii pe o perioada de pana la 6 luni, o singura data, de la revenirea definitiva a salariatei aflata in plata stimulentului de insertie.
Astfel, in conditiile in care legiuitorul nu mai face referire la revenirea definitiva a salariatei ce putea avea loc doar in cadrul aceluiasi angajator pe postul detinut, ci reglementeaza generic interdictia concedierii salariatei/salariatului care se afla in plata stimulentului de insertie prevazut la art. 7 alin. (1) si (2) din OUG nr.111/2010, apreciem ca aceasta interdictie a concedierii este stabilita in sarcina angajatorului cu care salariatul aflat in perioada de plata a stimulentului de insertie are incheiate raporturi de munca, indiferent daca in respectiva perioada salariatul in cauza isi desfasoara activitatea la un singur angajator sau la mai multi angajatori.