Raspunsul specialistului:
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca:
In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca! Ghid complet. Aflati noutatile pentru acest an!
Ce prevederi nu mai sunt valabile, DETALII AICI >>>
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) (abrogata prin OUG 36/2021);
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Astfel cum se poate observa prevederile legale citate stabilesc ca, contractul individual de munca cu clauza de telemunca va contine:
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Si amenzile nu sunt deloc mici...DETALII AICI >>>
Astfel, zilele in care salariatul isi desfasoara activitatea la locul de munca organizat al angajatorului si zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca trebuie sa fie mentionate in contractul individual de munca daca se incheie de la inceput cu clauza de telemunca sau introduse ulterior in baza unui act aditional.
Conform art. 25 alin. (2^1) din Codul fiscal:
Cheltuielile suportate de angajator aferente activitatii in regim de telemunca pentru salariatii care desfasoara activitatea in acest regim, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal.
Iar la art. 76 alin. (4^1) lit. g) se prevede:
Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii
g) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Sumele sunt acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative.
Astfel, din prevederile legale enuntate rezulta:
- Angajatorul poate acorda unui angajat o suma de maximum 400 de lei pentru acoperirea cheltuielilor suportate de salariat in timpul desfasurarii activitatii in regim de telemunca;
- Suma mentionata anterior se acorda proportional cu numarul de zile in care salariatul a desfasurat activitatea in aceasta modalitate;
- Aceasta cheltuiala este deductibila pentru societate;
- Angajatul nu este obligat sa prezinte documente justificative pentru incasarea sumei indicate anterior.
In plus, angajatorul trebuie sa prevada in contractul de munca sau in regulamentul intern limitele acordarii sumelor si este necesar sa fie intocmite toate documentele privind telemunca. Totodata, telemunca trebuie sa fie inregistrata in Revisal.
Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca! Ghid complet. Aflati noutatile pentru acest an!
Ce prevederi nu mai sunt valabile, DETALII AICI >>>
In regulamentul intern sau in contractul colectiv de munca se poate mentiona astfel:
Angajatorul va acorda fiecarui salariat care desfasoara activitatea in regim de telemunca o suma de 400 de lei, proportional cu numarul de zile in care salariatul a desfasurat activitatea in aceasta modalitate, pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si echipamente de birou.
Astfel, din ianuarie 2023, cheltuielile cu telemunca trebuie sa se incadreze in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat (art. 39 din O.G. 16/2022), in conditiile mai sus expuse.
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalCodulMuncii, in martie 2023. Da click AICI pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in resurse umane si legislatia muncii.