Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Propunere: Impozit zero pe salariul minim si mai putine declaratii fiscale

19 /Oct2021
Propunere: Impozit zero pe salariul minim si mai putine declaratii fiscale
Tags: declaratii fiscale salariu minim 2021reducere impozit impozit zero pe salariul minim

Supraimpozitarea salariilor ii afecteaza pe angajatori si diminueaza sansele de a fi dezvoltate afaceri infloritoare pe termen lung in acest context. Recent, USR a lansat propunerea de a aplica zero taxe pe salariul minim din ianuarie 2022.

"Reducerea impozitarii muncii prin aplicarea "Zero taxe pe salariul minim". Statul desfasoara o politica antimunca prin supraimpozitarea salariilor. Povara fiscala pe salariile mici este in Romania printre cele mai mari din Europa. De aceea, avem cea mai ridicata rata de saracie in munca din toata Europa. Munca la negru sau la gri a prins o amploare semnificativa tocmai din cauza acestei politici gresite. Propunem implementarea programului de guvernare cu un sector - pilot in care sa fie aplicat principiul zero taxe pe salariul minim", se arata in documentul citat de Agerpres.

De asemenea, se propune simplificarea generalizata a raportarii fiscale si a modului de plata a impozitelor datorate: birocratie fiscala corelata cu talia firmei; reducerea poverii administrative pentru IMM-uri; modificarea procedurii de decontare a indemnizatiilor aferente concediilor medicale suportate de angajatori prin compensarea contravalorii concediilor medicale datorate contribuabilului din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS) cu sumele datorate de contribuabil pentru Bugetul de Stat si Bugetul Asigurarilor Sociale; eliminarea declaratiilor 060 si 061, eliminarea obligatiei de obtinere a Codului de Inregistrare Fiscala special pentru punctele de lucru cu peste 5 salariati si eliminarea platii diferentiate a impozitului pe salarii; debirocratizarea procedurilor legate de casele de marcat (reducerea documentelor cu privire la achizitia casei de marcat, modificarea legislatiei privind arhivarea, cu privire la: pastrarea documentelor, precum: registrul special timp de 10 ani, memoria fiscala 10 ani, raportul Z 5 ani, jurnalul electronic 5 ani, rola-jurnal 2 ani, simplificarea birocratiei registrului special si de inlocuire a memoriei fiscale); simplificarea regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRC prin preluarea de catre ANAF a informatiilor de la ONRC privind suspendarea activitatii societatilor comerciale, eliminarea procedurii de aprobare a regimului derogatoriu de la ANAF, eliminarea obligatiilor pentru societatile suspendate de a depune declaratiile fiscale si a situatiile financiare anuale pe perioada suspendarii, dat fiind faptul ca sumele declarate sunt nule).

Se doreste, de asemenea, eliminarea declaratiilor fiscale care nu sunt necesare; automatizari astfel incat sa fie evitata depunerea de declaratii fiscale. Astfel, arata aceeasi sursa, daca autoritatea fiscala are informatii ca un contribuabil se afla intr-o anumita situatie din declaratiile depuse deja de acesta, schimbarile in vectorul fiscal sa fie operate automat, fara a mai fi nevoie ca acel contribuabil sa depuna o declaratie prin care sa solicite modificarea in vectorul fiscal, modificare ce este oricum obligatorie, nu optionala; simplificarea declaratiilor fiscale; comunicarea automata intre bazele de date ale autoritatilor astfel incat sa fie evitate depunerile de declaratii despre acelasi eveniment la mai multe autoritati; simplificarea platilor care se fac catre autoritati. infiintarea unei baze de date in care sa fie disponibile rapoartele de inspectie fiscala impreuna cu solutiile date in urma contestatiilor depuse, precum si cu solutiile instantelor de judecata.

Se propune, conform aceleiasi surse, si introducerea in legislatie de bonusuri acordate persoanelor fizice care aleg sa faca plati anticipate de impozit, dar si introducerea in legislatie de bonusuri acordate contribuabililor care in urma inspectiilor fiscale nu au diferente de impozite si contributii calculate.

Programul prevede si extinderea deductibilitatii fiscale pentru cotizatiile la Pilonul 3, inclusiv pentru produsul pan - european de pensii (PEPP); reducerea TVA pentru energie electrica si gaze naturale pentru consumatorii casnici si non - casnici pe o perioada de 6 luni; credit fiscal pentru intreprinderi in cuantumul a jumatate din cresterea facturii la energie si gaze naturale; introducerea conceptului de amprenta fiscala, ca totalitate a darilor fiscale care se platesc de catre o intreprindere si ca urmare a ei (inclusiv impozite si contributii retinute la sursa, TVA etc.); intarirea responsabilitatii fiscal-bugetare prin actualizarea legilor privind finantele publice si responsabilitatea fiscal-bugetara si prin introducerea bugetarii participative si a celei multianuale pentru investitiile publice in infrastructura.

De asemenea, in program se mentioneaza consolidarea statutului de piata emergenta a Bursei de Valori Bucuresti si dezvoltarea acesteia prin sprijinirea activa a listarii de noi companii: simplificarea procedurilor de infiintare a fondurilor de investitii.

Totodata, programul vizeaza infiintarea bancii nationale de dezvoltare pentru facilitarea accesului la finantare si fonduri europene in relatie cu institutiile financiare europene prin inlocuirea institutiilor de garantare (Eximbank, FNGCIMM si FRC) ale statului roman preexistente.

O alta masura are in vedere reformarea sistemului fiscal-bugetar pentru a evita spirala indatorarii si pentru a asigura mentinerea ratingului de tara, prin apelarea la finantari de tipul plasamentelor private - functie de oportunitati si prin dezvoltarea pietei titlurilor de stat pentru populatie utilizarea PPP ca mecanism alternativ de finantare.

In ceea ce priveste aderarea la Zona Euro, documentul semnaleaza ca obiectivul principal al Romaniei il reprezinta cresterea convergentei reale cu economiile europene.

"Convergenta reala se poate atinge in final prin adoptarea de catre Romania a monedei Euro. Un prim pas il reprezinta aderarea la ERM II ce ar reduce variabilitatea cursului de schimb, contribuind la stabilitatea monetara a Romaniei", se arata in programul de guvernare, care propune aderarea in mecanismul ERM II in anul 2025.

 

 

de Ionut Petre


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Propunere: Impozit zero pe salariul minim si mai putine declaratii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".