In discursul sau anual privind starea Uniunii Europene, presedintele Jean-Claude Juncker a subliniat: „Permiteti-mi sa spun o data pentru totdeauna: nu suntem naivi in ceea ce priveste politica noastra de liber schimb. Europa trebuie sa isi apere intotdeauna interesele strategice, si de aceea propunem un nou cadru al UE de examinare a investitiilor. In cazul in care o companie straina, de stat, doreste sa achizitioneze un port european, o parte din infrastructura noastra energetica sau o firma care produce tehnologii de aparare, ar trebui sa poata efectua achizitia numai daca exista transparenta, precum si in urma unui control si a unei dezbateri. Este o responsabilitate politica sa stim ce se intampla in ograda proprie, astfel incat sa ne putem proteja securitatea colectiva, daca este necesar.”
Comisia propune un nou cadru legal care sa permita Europei sa isi pastreze interesele esentiale. Acesta include:
- un cadru european de examinare a investitiilor straine directe de catre statele membre din considerente de siguranta sau de ordine publica;
- un mecanism de cooperare intre statele membre si Comisie, ce poate fi activat atunci cand o anume investitie straina in unul sau mai multe state membre poate aduce atingere sigurantei sau ordinii publice dintr-un alt stat membru;
- o examinare efectuata de Comisia Europeana din considerente de siguranta sau de ordine publica pentru cazurile in care investitiile straine directe in statele membre pot afecta proiecte sau programe de interes pentru Uniune, cum ar fi cele din domeniul cercetarii (Orizont 2020), din domeniul spatial (Galileo), al transporturilor (Retele transeuropene de transport - TEN-T), energiei (TEN-E) si telecomunicatiilor.
Noul cadru de examinare a investitiilor la nivelul UE va garanta transparenta si previzibilitatea pentru investitori si pentru guvernele nationale. El se va baza pe mecanisme nationale de revizuire deja existente in 12 state membre (Austria, Danemarca, Germania, Finlanda, Franta, Letonia, Lituania, Italia, Marea Britanie, Polonia, Portugalia, Spania) si nu va afecta capacitatea lor de a adopta noi mecanisme de revizuire sau de a ramane fara astfel de mecanisme nationale. In ceea ce priveste deciziile privind investitiile straine directe, cadrul european va mentine flexibilitatea necesara la nivel national. Statele membre au ultimul cuvant in ceea ce priveste examinarea investitiilor.
Comisia Europeana a propus, in paralel, adoptarea imediata a doua masuri suplimentare:
- (i) instituirea unui grup de coordonare privind investitiile straine directe, care va acoperi toate aspectele incluse in domeniul de aplicare al propunerii de regulament privind examinarea, dar care va constitui, de asemenea, un forum pentru dezbateri mai ample;
- (ii) efectuarea unei analize aprofundate a fluxurilor de investitii straine directe din UE, concentrandu-se pe sectoare (energie, spatiu, transporturi) si active (tehnologii-cheie, infrastructura critica, date sensibile) strategice, al caror control poate suscita preocupari din punctul de vedere al sigurantei sau al ordinii publice.
Propunerea de regulament are nevoie de aprobarea Parlamentului European si a statelor membre in cadrul Consiliului (procedura legislativa ordinara).
UE are unul dintre cele mai deschise regimuri de investitii din lume, iar statele membre ale UE impun, in mod colectiv, cele mai putine restrictii din lume in ceea ce priveste investitiile straine directe (ISD).
Portal Codul Muncii
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Sursa: europa.eu