Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Ce responsabilitati au centrele de medicina muncii in relatia cu angajatorii?

12 /Aug2020
Tags: responsabilitati medicina munciiobligatii angajator medicina munciimedicul de medicina muncii

Supravegherea sanatatii lucratorilor este asigurata prin medicii de medicina a muncii. In acest sens, angajatorii au doua variante: sa angajeze medici cu competenta de medicina muncii sau sa contracteze centre medicale de medicina muncii.

Medicul specialist de medicina a muncii este principalul consilier al angajatorului si al reprezentantilor angajatilor in probleme de promovare a sanatatii in munca si in imbunatatirea mediului de munca din punctul de vedere al sanatatii in munca.

Intrucat, este si angajat in cadrul societatii, prin fisa de post i se stabilesc responsabilitatile si atributiile specifice activitatii specifice.

Medicul de medicina muncii este responsabil de sanatatea angajatilor de la un anumit loc de munca si are urmatoarele indatoriri:

  • sa posede pe langa cunostinte medicale si stiintifice solide, bune capacitati de comunicare si relationare;
  • sa cunoasca procesele tehnologice si operatiunile indeplinite de catre muncitori, sa fie familiarizat cu proprietatile toxice ale materialelor folosite, precum si cu toate riscurile asociate locului respectiv de munca;
  • sa determine aptitudinea fizica si emotionala a unui angajat pentru locul sau de munca;
  • sa ofere consiliere angajatorului in vederea preventiei bolilor legate de locul de munca, sa le diagnosticheze la timp si sa le semnalizeze organelor competente atunci cand acestea apar;
  • sa posede o buna cunoastere a legislatiei in vigoare in domeniul sanatatii si securitatii in munca, a metodelor si regulilor de protectie a muncii;
  • sa respecte confidentialitatea relatiei medic/pacient, etica profesionala si legislatia in domeniu;
  • sa inteleaga atat problemele angajatorului, cat si cele ale muncitorilor;

Problema se pune diferit in situatia incheierii unor contracte de prestari servicii cu clinici de medicina muncii.

De multe ori angajatorii se multumesc sa contracteze cabinete de medicina muncii cu scopul de a primi fisele de aptitudine ale salariatilor pentru a fi acoperiti in situatia controalelor inspectorilor de munca.

Trebuie avut in vedere faptul ca angajatorul nu este exonerat de obligatiile care ii revin referitor la monitorizarea starii de sanatate ocupationala a salariatilor daca nu stabileste in clar, prin contractele comerciale incheiate obligatiile furnizorului de servicii de medicina muncii.

Ca regula generala, prin contractele de prestarii servicii angajatorii trebuie sa stabileasca in sarcina cabinetelor de medicina muncii, cel putin, urmatoarele responsabilitati:

1. Prestatorul va prezenta beneficiarului documentele care atesta capacitatea acestuia din punct de vedere profesional si tehnic pentru efectuarea examenelor medicale de medicina muncii.

2. Serviciile medicale profilactice care vor fi efectuate de Prestator sunt urmatoarele:

  • efectuarea examenului medical la angajarea in munca;
  • efectuarea examenului medical periodic;
  • efectuarea examenului medical de adaptare;
  • efectuarea examenului medical la reluarea activitatii;
  • efectuarea examenului medical de supraveghere speciala;
  • promovarea strategiei de asigurare a sanatatii la locul de munca;
  • asigurarea protectiei maternitãtii la locul de munca.

3. Prestatorul va efectua examenul medical la angajarea in munca in baza riscurilor mentionate de Beneficiar in fisa de identificare a factorilor de risc profesional.

4. Prestatorul va efectua controlul medical de medicina muncii pe baza programarii efectuate de catre responsabilul de contract al Beneficiarului.

5. Prestatorul va elibera fise de aptitudine, in 2 (doua) exemplare, pentru fiecare salariat investigat, pe care le va transmite Beneficiarului in intervalul stabilit prin contract.

6. La incheierea efectuarii examenelor medicale prestatorul va intocmi centralizatoare ale prestatiilor efectuate (anexe la contract) care contin numarul si tipurile de prestatii medicale efectuate.

7. Pentru promovarea masurilor privind adaptarea la munca a lucratorilor si pentru imbunatatirea conditiilor de munca si de mediu, prestatorul va desfasura activitati de consiliere privind sanatatea si igiena ocupationala a lucratorilor si a reprezentantilor acestora din institutie si din comitetul de sanatate si securitate in munca dupa caz si colaboreaza cu personalul din compartimentul SSM.

8. Prestatorul va participa la evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala existente la locurile de munca, cat si la revizuirea evaluarii in situatiile precizate de legislatia specifica.

9. Prestatorul va desemna o persoana de contract care va colabora cu reprezentantul din cadrul compartimentului SSM al Beneficiarului pentru realizarea prevederilor contractului de prestari servicii de medicina muncii.

10. Prestatorul va stabili impreuna cu responsabilul SSM al Beneficiarului, distributia pe locurile de munca a truselor sanitare necesare pentru acordarea primului ajutor.

11. Prestatorul va consilia Beneficiarul cu privire la stabilirea numarului angajatilor responsabili cu aplicarea masurile de prim ajutor la locurile de munca ale acestora.

12. Prestatorul va efectua instruirea salariatilor desemnati pentru acordarea acordarea primului ajutor la locul de munca .

13. Prestatorul va pastra dosarele medicale si fisele de identificare a factorilor de risc profesional ale tuturor salariatilor investigati pe toata durata derularii contractului.

14. Prestatorul va preda, la solicitare, noii structuri de medicina muncii agreate de Beneficiar, toate dosarele medicale ale salariatilor acestuia.

15. Prestatorul se va informa reciproc si operativ, cu medicii de familie ai salariatilor la aparitia unor modificari in starea de sanatate a lucratorului.

16. Prestatorul va pastra confidentialitatea informatiilor existente an dosarele medicale ale salariatilor acestuia.

17. Prestatorul va verifica conditiile de munca a salariatelor Beneficiarului care vor prezenta documente care sa ateste starea de graviditate a acestora, in termen de 10 zile de la instiintare.

18. In urma verificarilor, Prestatorul va elabora un raport prin care va recomanda Beneficiarului masuri pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate in munca a salariatei gravide.

19. Prestatorul va desemna un medic de medicina muncii pentru a participa la sedintele Comitetului de Securitate si Sanatate in Munca al Beneficiarului, unde este cazul.

20. Prestatorul va elabora si va prezenta autoritatii contractante, anual, un raport care va cuprinde in principal concluziile evaluarii starii de sanatate a lucratorilor, precum si recomandari medicale privind promovarea sanatatii la locul de munca.

Raspuns oferit de specialistii PortalSSM.ro 

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce responsabilitati au centrele de medicina muncii in relatia cu angajatorii?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?

Atentie la Regulamentul Intern in 2020!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?".
© copyright 2012 - 2020 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?

Atentie la Regulamentul Intern in 2020!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?".

Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici