Raspunsul specialistului:
Referitor la nota de lichidare, in primul rand, facem precizarea ca nu exista reglementari referitoare la aceasta si, prin urmare, nu are un caracter obligatoriu.
Intr-adevar, in practica se utilizeaza, probabil plecand de la prevederile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in care, la art. 6, se prevede:
”Cel ce urmeaza a fi angajat sau trecut in functia de gestionar va prezenta o dovada eliberata de agentul economic, autoritatea sau institutia publica in care a fost anterior incadrat, din care sa rezulte daca a produs pagube avutului obstesc, natura acestora si daca ele au fost acoperite. Aceasta dovada poate fi ceruta de la ultimul loc de munca si de agentul economic, autoritatea sau institutia publica care ar urma sa faca angajarea sau trecerea in functia de gestionar. Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sunt obligate sa elibereze sau, dupa caz, sa comunice dovada prevazuta in alineatul 1, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii. In raport cu cele aratate in dovada, conducatorul agentului economic, autoritatii sau institutiei publice va hotari asupra angajarii sau trecerii in functia de gestionar”.
Un astfel de document este, prin urmare, obligatoriu de a fi eliberat de fostul angajator doar pentru persoana care se angajeaza ca gestionar la un alt angajator.
Pentru alte situatii documentul nu este obligatoriu.
Un al doilea aspect este acela ca oricum nu salariatul este cel care isi face nota de lichidare, ci angajatorul este cel care o completeaza cu informatii care se regasesc in registrele si evidentele sale, ca de exemplu: zile de concediu de odihna neefectuat, drepturi salariale care trebuie platite la incetarea CIM, bunuri pe care salariatul le are in custodie si pe care trebuie sa le predea, debitele salariatului fata de angajator.
250 Modele Fise de Post
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
In practica, nota de lichidare se intocmeste la incetarea contractului de munca si se comunica un exemplar salariatului, alaturi de decizia de incetare CIM si de adeverinta de vechime.
Daca acesta nu doreste sa semneze de primire, puteti sa o comunicati prin posta, prin scrisoare cu confirmare de primire sau prin scrisoare cu valoare declarata.
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortaCodulMuncii, in martie 2023. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
ionica 2023-03-16 13:26:24
mi-a plăcut răspunsul