Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Se acorda din nou indemnizatia de somaj tehnic pentru cei cu contract de munca suspendat

11 /Oct2021
Se acorda din nou indemnizatia de somaj tehnic pentru cei cu contract de munca suspendat
Tags: oug 11/2021 somaj tehnicindemnizatie somaj tehniccontract de munca suspendat

Ordonanta de urgenta nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 945 din 04 octombrie 2021.

 

Redam mai jos principalele prevederi, potrivit consultantului fiscal Ionut Jinga, pentru PortalContabilitate.ro:

1. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (4 octombrie 2021) si pana la 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii,  ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021.

2. De prevederile de la pct. 1 beneficiaza salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial.

3. De acordarea indemnizatiei prevazute la pct. 1 beneficiaza si salariatii angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu exceptia salariatilor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta.

4. Indemnizatia prevazuta la pct. 1 se calculeaza pentru numarul de zile in care activitatea a fost suspendata, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2021.

5. Indemnizatia prevazuta la pct. 1 este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Codului fiscal.

6. In cazul indemnizatiei prevazute la pct. 1 calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

7. Pentru calculul impozitului pe venit se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal (nu se iau in calcul deducerile).

8. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei 10, iar temenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

9. Pentru indemnizatia prevazuta la pct. 1 nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca.

10. In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract este activ pe perioada prevazuta la pct. 1 din care obtine venituri la nivelul indemnizatiei prevazute la pct. 1, acesta nu beneficiaza de indemnizatia respectiva.

11.  In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a situatiilor prevazute la pct. 2, acesta beneficiaza de indemnizatia prevazuta la pct. 1 aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

12. In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia prevazuta la pct 1 poate fi suplimentata de angajator.

13. In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti in raza carora isi au sediul social o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale in termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

14. Documentele se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.

De retinut! Nu beneficiaza de indemnizatia prevazuta la pct. 1 salariatii urmatorilor angajatori:

a) institutii si autoritati publice;
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau asupra carora sunt impuse restrictii din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului .

15. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la 31 decembrie 2021, pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, alte categorii de persoane care realizeaza venituri, dupa cum urmeaza:

a) profesionisti reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.

16. In conditiile pct 15 persoanele prevazute la art. 67 1 alin. (1) lit. a) -c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000 (sportive, antrenori, masueuri, medici, kinetoterapeuti), beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 16/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, daca contractul de activitate sportiva a fost suspendat din initiativa structurii sportive.

17. Pentru indemnizatia prevazuta la pct 15 si 16 se datoreaza impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, in cotele prevazute in Codul fiscal, dar nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca.


 


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Se acorda din nou indemnizatia de somaj tehnic pentru cei cu contract de munca suspendat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".