- Identificarea valorii adaugate in cadrul companiei si a zonelor esentiale pentru dezvoltare;
- Adoptarea de masuri care sustin mentinerea nucleului de angajati permanenti;
- Externalizarea anumitor activitati ale companiei catre angajati interesati sa gestioneze o afacere proprie;
- Implicarea directa, in problemele-cheie ale companiei, a angajatilor care ar fi concediati ca urmare a restructurarii activitatii;
- Incurajarea suspendarii temporare a contractelor individuale de munca din initiativa angajatilor;
- Utilizarea detasarii;
- Suspendarea angajarilor viitoare;
- Transferarea angajatilor subincarcati pe posturi noi, create ca urmare a oportunitatilor generate de criza;
- Acordarea de concedii de odihna in perioadele cu activitate redusa;
- Eliminarea orelor suplimentare;
- Incurajarea plecarilor voluntare din firma, detalii AICI >>>
- Intreruperea temporara a activitatii fara incetarea raportului de munca;
- Concedierea colectiva.
13 solutii pentru reducerea costurilor in firma
1. Identificati valoarea adaugata in cadrul companiei, precum si zonele esentiale pentru dezvoltare
Valoarea adaugata
Valoarea adaugata reprezinta surplusul care ramane din rezultate dupa deducerea efortului necesar obtinerii acestora, pe termen scurt, mediu si lung.
Valoarea adaugata poate fi mai ridicata la nivelul unor activitati decat la nivelul altora, mai ridicata la nivelul unor servicii decat la nivelul altora, la nivelul unor angajati mai mult decat la nivelul altora.
Identificarea valorii adaugate
Identificarea valorii adaugate va ajuta sa fundamentati deciziile de reducere a costurilor si sa recunoasteti zonele care trebuie sustinute si zonele care pot fi diminuate sau eliminate.
Ca urmare a evaluarilor realizate cu privire la valoarea adaugata, firma dvs. se poate reorganiza astfel incat sa-si eficientizeze activitatea.
De exemplu, se pot modifica structurile organizatorice, iar anumite sarcini si responsabilitati pot fi eliminate sau comasate.
Departamentul Resurse Umane trebuie sa isi asume un rol important in flexibilizarea structurii organizatorice si in cresterea capacitatii de adaptare a resurselor umane la variatiile rapide si semnificative din mediul extern in contextul crizei economice.
Centre de profit si pierdere
In cazurile posibile, crearea de centre de profit si pierdere in cadrul companiei ajuta la identificarea valorii adaugate pe activitati si structuri ale firmei si impulsioneaza eficientizarea acestora.
Valoarea adaugata la nivelul angajatilor
Ce inseamna valoarea adaugata la nivelul angajatilor? O puteti recunoaste in potentialul si in implicarea acestora de a gasi solutii inovative care sa conduca la obtinerea unor beneficii substantiale pentru companie, in contextul economic actual.
Beneficiile pot consta in economii, cresteri de venituri sau in rezolvarea unor probleme specifice, importante pentru companie, cum ar fi recuperarea creantelor, rezolvarea unor probleme de lichiditate sau identificarea de noi oportunitati de afaceri.
Aflati-le si dvs. chiar acum din lucrarea Ghidul HR-istului - in colaborare cu fun-hr.com pentru solutii inovatoare de resurse umane, detalii AICI >>>
Impactul acestor beneficii trebuie sa depaseasca substantial costurile salariale cu angajatul respectiv pentru ca valoarea adaugata sa fie vizibila.
Exemplu
De exemplu, intr-un restaurant, un ospatar care isi depaseste rolul traditional pe care il are si lucreaza impreuna cu bucatarul pentru a obtine produse care raspund mai bine cerintelor clientilor este o persoana care adauga valoare afacerii, contribuind la mentinerea portofoliului de clienti.
Un sofer al unui tir care, prin identificarea voluntara a unor noi variante de transport, conduce la economii substantiale pentru companie este o persoana care adauga valoare.
Pentru a identifica valoarea adaugata este important sa existe suport total din partea conducerii, implicarea activa a Departamentului Resurse Umane si, nu in ultimul rand, recunoasterea performantei si sprijinirea angajatului in actiuni viitoare de inovare.
2. Adoptati masuri care sustin mentinerea nucleului de angajati permanenti valorosi
Transferati in firma dvs. activitatile care pot fi prestate de angajati proprii si care sunt furnizate in prezent de alte companii
Activitati prestate de terti
Acest transfer trebuie analizat atat prin prisma costurilor implicate, cat si a impactului pe care il are eliminarea relatiei cu furnizorul respectiv si mentinerea in firma a propriilor angajati.
Introduceti in companie doar acele activitati care sunt realmente utile departamentelor si care conduc la diminuarea costurilor.
Atentie: o analiza cost-beneficiu este absolut necesara pentru adoptarea deciziei corecte!
Exemplu
Un restaurant poate renunta partial la serviciile de contabilitate furnizate de o firma externa in conditiile in care se dovedeste ca unul dintre angajati are cunostintele si capacitatea de a prelua o astfel de activitate.
Exemplu
O firma de consultanta care apeleaza la un furnizor de analize de piata pentru fundamentarea ofertei de servicii poate incerca integrarea acestei activitati in interiorul companiei, in vederea utilizarii integrale a timpului de lucru al angajatilor a caror activitate a scazut substantial.
O parte din angajati pot fi pregatiti cu o investitie minima si apoi pot prelua responsabilitati de culegere de informatii despre piata, realizare de analize si intocmire de rapoarte pentru managementul companiei.
Produceti sau prestati in interiorul companiei anumite produse sau servicii oferite de furnizori...mai multe sfaturi si idei in Ghidul HR-istului! Contine cele mai noi tehnici de management HR, aplicate cu succes in marile corporatii din Romania, DETALII AICI >>>