Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Reducerea saptamanii de lucru de la 5 la 4 zile. Ce acte intocmim?

14 /Iul2020
Tags: reducerea programuluireducere zile lucrureducere program muncaacte revisal

In ce conditii si cum se face reducerea unei saptamani de lucru de la 5 la 4 zile, care sunt documentele si cum trebuie intocmite pentru a fi corecte din punct de vedere legal? Care sunt pasii de urmat?

Raspunsul specialistului:

Conform art. 52 alin. (3) din Codul muncii, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Angajatorul emite decizia privind reducerea programului de lucru care va cuprinde si ziua din saptamana care se reduce precum si perioada totala in care, in fiecare saptamana se reduce ziua respectiva.

Astfel, ziua redusa din saptamana se stabileste anticipat mentionandu-se in decizie. Reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile pe saptamana se dispune de angajator fara a fi necesar acordul salariatului. Prin urmare, decizia emisa unilateral se aduce la cunostinta salariatului.

Textul art. 52 alin. (3) are in vedere exclusiv reducerea activitatii (nu si intreruperea acesteia), stabilindu-se clar motivele ce determina aceste reduceri (economice, tehnologice, structurale sau similare), motive ce isi produc efectele pe o perioada de cel putin 30 de zile lucratoare.

In practica, angajatorul procedeaza la consultarea sindicatului reprezentativ sau a reprezentantilor salariatilor cu privire la intentia sa de a reduce programul de lucru (inainteaza acestora o informare scrisa, solicitandu-le punctul de vedere sau ii convoaca la o sedinta in acest scop); in absenta sindicatului reprezentativ si a reprezentantilor salariatilor angajatorul poate realiza o informare scrisa adresata tuturor salariatilor, solicitandu-le acestora sa isi exprime punctul de vedere.

Dupa primirea opiniei partenerului de discutie, aceasta opinie fiind doar consultativa, angajatorul va raspunde acestuia si apoi poate proceda la aplicarea masurii. Nimic nu impiedica partile acestei consultari ca, in masura in care ajung la un punct de vedere comun, sa incheie un acord referitor la modalitatea de aplicare a masurii reducerii programului de lucru.

Reducerea programulului de lucru, de la 5 la 4 zile pe saptamana se transmite in Revisal, temeiul legal este art. 52 alin. (3) din Codul muncii.
Hotarare a Guvernului nr. 905/2017 privind registrul de evidenta a salariatilor (Revisal), publicata in Monitorul Oficial nr. 1005 din 19 decembrie 2017, prevede termenele in care trebuie inregistrata modificarea anumitor elemente contractuale.

Astfel, atat suspendarea cat si incetarea suspendarii se transmit cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii / datei incetarii suspendarii.

Angajatorul, saptamanal va opera suspendare si incetarea suspendarii contractelor de munca. Prin eliminarea unei zile din programul saptamanal de lucru se va diminua si venitul salarial implicit. Pentru ziua eliminata nu se platesc drepturi salariale deoarece nu se presteaza activitate.

 
 
Raspuns oferit de Gabriela Dita, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro


 


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Reducerea saptamanii de lucru de la 5 la 4 zile. Ce acte intocmim?":
Rating:

Nota: 4.05 din 5 din 11 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".