S-a procedat astfel pentru a castiga timp in vederea selectarii, in cazul in care postul ar urma sa se infiinteze, pentru ca la acea data nu era certa crearea noului post. S-a sondat piata locurilor de munca pentru a vedea ce posibilitati de angajare exista in cazul in postul se va infiinta.
Raspunsul specialistului:
Potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (2) si (3) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, modalitatile in care urmeaza sa se realizeze verificarea prevazuta la alin. (1) sunt stabilite in contractul colectiv de munca aplicabil, in statutul de personal - profesional sau disciplinar - si in regulamentul intern, in masura in care legea nu dispune altfel.
Informatiile cerute, sub orice forma, de catre angajator persoanei care solicita angajarea cu ocazia verificarii prealabile a aptitudinilor nu pot avea un alt scop decat acela de a aprecia capacitatea de a ocupa postul respectiv, precum si aptitudinile profesionale.
Totodata, potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, angajatorul are dreptul sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii.
Prin urmare, procedura in care este organizata si se desfasoara recrutarea personalului in vederea ocuparii posturilor in cadrul unei persoane juridice private apartine angajatorului, la baza acesteia stand principiile generale stabilite de legislatia muncii.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Insa, asa cum se observa in cuprinsul dispozitiilor legale sus-citate, angajatorul poate solicita persoanelor intervievate care solicita angajarea doar informatii care sa raspunda scopului postului pentru care se organizeaza interviul si sa corespunda asadar, conditiilor, obiectivelor si atributiilor respectivului post.
In aceste conditii, in opinia noastra, intentia concreta a angajatorului de a selecta in vederea angajarii o anumita persoana ar trebui sa fie stabilita in mod real, obiectiv si sa ofere persoanei care solicita angajarea o imagine reala asupra posibilitatii concrete de angajare, dar si a conditiilor, atributiilor si obiectivelor postului vizat.
Astfel, in opinia noastra, pentru ca procedura de selectie sa nu fie lipsita de substanta, iar selectia persoanei pur teoretica, fara concretizare practica, ca regula, la momentul organizarii interviuriulor postul ar trebui sa existe aprobat in structura organizatorica a angajatorului, pentru aceasta fiind stabilite si aprobate corespunzator fisa postului si toate conditiile, competentele si atributiile necesare unei persoane in vederea exercitarii acestuia.
Insa, legiuitorul nu specifica in mod concret si nu interzice posibilitatea sondarii pietei de catre angajatori si stabilirea unei baze de date cu potentiali salariati, cu conditia ca acestia sa cunoasca de la momentul initial conditiile in care urmeaza sa se desfasoare interviul, precum si faptul ca angajarea este sub conditie pur potestativa, putand sa nu se concretizate in incheierea unui contract individual de munca.
In plus, asa cum mentionati si dvs, potrivit legislatiei in vigoare, Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia sa comunice la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza isi au sediul sau domiciliul toate locurile de munca vacante.
Astfel, pentru a fi anuntat, postul trebuie infiintat si reflectat ca atare in structura organizatorica a entitatii. Comunicarea trebuie facuta in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora (art. 10 alin. (2) din Legea nr. 76/2002), iar ocuparea locurilor de munca declarate vacante care au fost comunicate trebuie realizata in termen de o zi de la data ocuparii acestora (alin.(3) al aceluiasi articol). Obligatia mentionata exista si daca ocuparea s-a produs in termenul de cinci zile precizat mai sus.
Conform legislatiei in vigoare, art. 3 alin.(1) din Normele metodologice ale Legii nr. 76/2002, aprobate prin HG 174/2002, cu modificartile si completarile ulterioare, locurile de munca vacante sunt locurile de munca devenite disponibile ca urmare a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu precum si locurile de munca nou create.
Totodata, raportat la informatiile ce trebuie completate conform anexei 1a mentionata si de dvs si anume, conditii minime de ocupare, perioada pentru care se incheie CIM, drepturi de natura salariala si altele asemenea, apreciem ca pentru corectitudine si realitate si pentru implinirea corespunzatoare si nu doar teoretica a obligatiilor legale acestea ar trebui sa fie identice/similare celor avute in vedere la data organizarii interviurilor.
Pe cale de consecinta, in situatia in care de la momentul infiintarii postului in cadrul angajatorului acesta a fost anuntat la agentia pentru ocuparea fortei de munca, conform prevederilor legale, iar conditiile minime de angajare sunt similare celor avute in vedere la organizarea interviurilor, apreciem ca derularea anterioara a interviurilor nu reprezinta o incalcare a legii, aceasta fiind posibila, in conditiile in care incheierea contractelor individuale de munca cu persoanele selectate are loc ulterior indeplinirii obligatiei legale de comunicare a posturilor vacante catre agentia fortei de munca.
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
Pentru spete similare si raspunsuri specializate, va recomandam PortalCodulMuncii.ro >>