Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Evidentiere telemunca in fisele de post si precizari COVID-19. Cum procedam?

19 /Aug2020
Tags: telemuncafise de post covid-19evidentiere telemunca fisa de post

Cum se poate evidentia telemunca in fisele de post? Se includ si activitatile care fac parte din telemunca? Exista modificari concrete in contextul COVID-19?

Raspunsul specialistului:



Potrivit art. 39 alin. (2) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatului ii revine obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii in unitate.

Totodata, conform art. 75 alin. (1) din acelasi act normativ, angajatorul are obligatia sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legate de munca, iar potrivit art. 13 lit.d) din Legea securitatii sisanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au obligatia sa stabileasca pentru lucratori, prin fisa postului, atributiile si raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate.

Prin urmare, intrucat masurile de prevenire a raspandirii covid fac parte din procesul de asigurare a securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor, in considerarea celor de mai sus, apreciem ca in fisa de post sunt stabilite atributiile postului.


Se vor modifica doar fisele posturilor salariatilor carora li se stabilesc atributii in legatura cu COVID. Ori daca salariatii lucreaza la domiciliu in regim de telemunca nu vor avea in fisele de post astfel de atributii.

Art. 2 Legea 81/2018  privind reglementarea activitatii de telemunca prevede ca prin telemunca se intelege forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.

Asadar, atunci cand salariatul munceste din alt loc de munca decat locul de munca organizat de angajator cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, ne aflam in prezenta unei activitati de telemunca reglementata de Legea 81/2018.

Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018, in cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:

a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatulisidesfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurariiactivitatii de telemunca, convenite de parti;
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurariiactivitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurariiactivitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatiatelesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care ie ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

In cazul contractelor individuale de munca existente se va incheia act aditional in care se va mentiona expres activitatea de telemunca precum si elementele mai sus prevazute.

Locul muncii este unul dintre elementele obligatorii in cazul clauzei de telemunca. Prin urmare, nu este posibil ca salariatul sa munceasca de oriunde are conexiune la internet ci este obligatoriu sa munceasca la locul muncii pe care impreuna cu angajatorul l-a stabilit in actul aditional.

Actul aditional se inregistreaza in Revisal prin operatie de modificare a tipului de contract in contract individual de munca cu clauza de telemunca.

Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro 
Pentru consultanta specializata si spete similare va recomandam PortalCodulMuncii.ro >>

 


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Evidentiere telemunca in fisele de post si precizari COVID-19. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".