Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Indemnizatia de hrana si tichetele de masa - PROCEDURA in situatia cumulului de functii

12 /Mar2024
Indemnizatia de hrana si tichetele de masa - PROCEDURA in situatia cumulului de functii
Tags: indemnizatia de hranatichete de masacumul de functii

"Conform Legii nr.153/2017 art. 18 alin. (5) in sanatate se acorda indemnizatia de hrana.

 Avand in vedere solicitarile unor salariati de a beneficia de indemnizatia de hrana cu toate ca acestia nu au functia de baza la noi in unitate, va rugam sa ne spuneti daca pot beneficia de aceasta indemnizatie la noi in unitate. Precizam ca o parte din salariati au functia de baza in alte insitutii unde primesc tichete de masa, iar ceilalti au functia de baza in alte institutii unde primesc indemnizatie de hrana."

Raspunsul specialistului: 

I. Potrivit art. 18 alin.(1) din Lergea 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 octombrie 2023, ordonatorii de credite acorda obligatoriu, lunar, pentru personalul incadrat ale carui salarii lunare nete sunt de pana la   8.000 lei inclusiv, indemnizatii de hrana la nivelul anual a doua salarii minime pe economie in vigoare la data de 1 ianuarie 2019, actualizat anual cu indicele pretului de consum comunicat anual de Institutul National de Statistica, incepand cu 2025, cu exceptia personalului Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei, Administratiei Nationale a Penitenciarelor, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, precum si a personalului politiei locale care, potrivit legii, beneficiaza de drepturi de hrana in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(1^1) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si personalului Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si institutiilor sale subordonate, care beneficiaza in continuare de drepturi de hrana, in conformitate cu dispozitiile art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2017 privind unele masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, aprobata cu completari prin Legea nr. 80/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Indemnizatiile de hrana prevazute la alin. (1) se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in luna anterioara, cu incadrarea in prevederile art. 25 alin. (1).
(3) Personalul care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, beneficiaza de drepturi de hrana potrivit Ordonantei Guvernului nr. 26/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu este angajat/incadrat in institutiile si autoritatile publice prevazute la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv in cadrul politiei locale, beneficiaza exclusiv de indemnizatia de hrana prevazuta la alin. (1).


 (4) Indemnizatia de hrana nu se acorda persoanelor care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite.

De mentionat ca articolul 18 din Legea 153/2017 nu contine prevederi referitoare la faptul ca indemnizatia de hrana se acorda doar la functia de baza.
Asadar, potrivit art. 18 alin.(1) si (2) din Legea nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, ordonatorii de credite acorda obligatoriu, lunar, proportional cu timpul efectiv lucrat in luna anterioara, cu incadrarea in prevederile art. 25 alin. (1), indemnizatii de hrana, cu exceptia personalului Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei - Administratia Nationala a Penitenciarelor, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, precum si a personalului politiei locale care, potrivit legii, beneficiaza de drepturi de hrana in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Analizand prevederile Legii-cadru 153/2017 cu modificarile si completarile ulterioare, nu am identificat prevederi, raportat la aceasta indemnizatie, in cazul cumulului de contracte/functii.

Prin urmare, in opinia noastra, salariatii care cumuleaza contracte de munca la doi angajatori din sistemul bugetar au dreptul sa primeasca indemnizatia de hrana pentru ambele contracte, inclusiv de la ambii angajatori. Si in situatia in care salariatul ar avea cumul de functii la acelasi angajator, consideram ca ar putea beneficia de norma de hrana pentru ambele contracte, proportional cu timpul efectiv lucrat, neexistand in lege stipulata vreo conditie de neacordare  in aceasta situatie.

 Avand in vedere ca acordarea indemnizatiei este stabilita prin lege, opinia noastra este ca tot legea ar  trebuie sa stabileasca  situatiile in care nu se aplica, adica exceptiile de neacordare a indemnizatiei de hrana . Per a contrario, opinam ca nu exista temei legal pentru neacordarea indemnizatiei de hrana in cazul cumulului de contracte.
 
 II. In ceea ce priveste acordarea simultana a indemnizatiei de masa si a tichetelor, facem urmatoarele precizari:


 Potrivit art. 31 alin.(1) din Legea nr.165/2018, se prevede ca tichetele de masa nu se acorda personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana si de indemnizatie de vacanta potrivit Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(1) Tichetele de masa si voucherele de vacanta…………nu se acorda personalului care beneficiaza de indemnizatie de hrana si de indemnizatie de vacanta potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Tichetele de masa prevazute de prezenta lege nu se acorda personalului care beneficiaza de drepturi de hrana in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceasta reglementare este aplicabila asadar strict situatiei in care acelasi salariat cumuleaza contracte de munca in domeniul bugetar si in domeniul privat.
Prin urmare, in considerarea acestei interdictii legale reglementata expres, apreciem ca salariatul care are cumul de contracte la institutie publica si entitate privata poate beneficia fie de indemnizatia de hrana acordata potrivit Legii 153/2017, fie de tichetele de masa acordate la nivelul entitatii private, conform Legii 165/2018.


Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane. 

de Cristina Savu


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Indemnizatia de hrana si tichetele de masa - PROCEDURA in situatia cumulului de functii":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".