Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Diferente intre telemunca si munca la domiciliu

20 /Sep2022
Diferente intre telemunca si munca la domiciliu
Tags: diferente telemunca si munca la domiciliutelemuncamunca la domiciliu

Va reamintim ca diferenta intre contractul de telemunca si contractul cu munca la domiciliu consta in doua aspecte:

a) telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor (art. 2 lit. a) din Legea 81/2018);


b) munca la domiciliu este munca prestata la domiciliu de acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin (art. 108 din Codul muncii).

Astfel, munca la domiciliu este reglementata de art. 108 alin. (1) din Codul muncii. Sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.

Prin urmare, salariatii cu munca la domiciliu indeplinesc atributiile specifice functiei pe care o detin numai la domiciliul lor. Acesti salariati nu pot presta activitate in alt loc decat la domiciliul lor.

Astfel cum se prevede la art. 109 din Codul muncii, contractul individual de munca la domiciliu se incheie numai in forma scrisa si contine, in afara elementelor ce se prevad in orice contract de munca urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;


c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.

Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca - Ghid complet. Aflati noutatile pentru acest an! Ce prevederi nu mai sunt valabile, detalii AICI >>>

In cazul muncii la domiciliu intre angajator si salariat se incheie un anumit tip de contract individual de munca, respectiv contract individual de munca la domiciliu situatie in care activitatea salariatului se desfasoara numai la domiciliu.
Salariatul cu munca la domicliu, de exemplu nu poate fi trimis in delegatie si nici nu isi poate desfasura activitatea in alt loc decat la domiciliu.

Conform art. 2 din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosint tehnologia informatiei si comunicatiilor.

Astfel, atunci cand salariatul munceste din alt loc de munca decat locul de munca organizat de angajator folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, ne aflam in prezenta unei activitati de telemunca reglementata de Legea 81/2018.

Altfel spus, salariatii care lucreaza folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor pot lucra atat la sediul angajatorului cat si in alt loc decat locul de munca organizat de angajator.

Daca activitatea ce urmeaza a fi prestata se desfasoara prin intermediul informatiei si comunicatiilor se va incheia contract de telemunca.

Daca salariatii vor presta activitate si la domiciliul folosind tehnologia informatiei contractul individual de munca este un contract cu clauza de telemunca avand in vedere definitia data telemuncii de art. 2 lit. a) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca si anume:

Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat! Si amenzile nu sunt deloc mici, detalii aici >>>

a) telemunca - forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor;


Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca:


In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) (abrogata prin OUG 36/2021);
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

Astfel cum se poate observa prevederile legale citate stabilesc ca, contractul individual de munca cu clauza de telemunca va contine:

b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
Rezulta ca zilele in care salariatul isi desfasoara activitatea la locul de munca organizat al angajatorului si zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca trebuie sa fie mentionate in contractul individual de munca daca se incheie de la inceput cu clauza de telemunca sau introduse ulterior in baza unui act aditional.

Conform modelului cadru al contractului individual de munca, pentru locul de munca fix inscrierile se fac la lit. D pct. 1 - Activitatea se desfasoara la (sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment etc.) .....  din sediul social/punctul de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului ......
In cealalta situatie, in care salariatul nu are un loc de munca fix, inscrierile in contractul individual de munca se fac la pct. 2 - In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel: ....

Astfel, veti mentiona la pct. 2 : domiciliul salariatului si , dupa caz, sediul angajatorului

In consecinta, perioada/zilele in care salariatul presteaza activitate la sediul angajatorului trebuie sa fie mentionate in contractul individual de munca, iar modificarea acestor zile implica intocmirea unui alt act aditional.

In Revisal se inregistreaza contract individual de munca cu clauza de telemunca.


Ori de cate ori perioada/zilele in care se presteaza activitatea in telemunca, respectiv la sediul angajatorului se modifica, apreciem ca se impune incheierea unui act aditional si inscrierea concreta a acestora in cuprinsul AA. Aceste acte aditionale vor fi inregistrate in Revisal, conform art. 4 alin. (1) lit. a) din HG 905/2017.

Un studiu de caz prezentat de catre PortalCodulMuncii, valabil la data de 20.09.2022

de Cristina Savu


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Diferente intre telemunca si munca la domiciliu":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".