De unde lucram „de acasa”? Aceasta este intrebarea pe care o auzim tot mai des in ultima vreme, in special in contextul curent, in care „munca la domiciliu” sau activitatea de telemunca a luat amploare din ce in ce mai mult, desi aceasta este reglementata inca din anul 2018 prin Legea nr. 81.
Munca la domiciliu versus telemunca
Exista, insa, confuzii cand vine vorba despre „munca la domicliu“, reglementata in mod distinct in Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii si „telemunca“, reglementata prin Legea nr. 81/2018 si de curand modificata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 36/2021 (OUG 36/2021).
Potrivit Codului Muncii, „munca la domiciliu” reprezinta o activitate desfasurata de un salariat exclusiv la domiciliul sau, existand obligatia legala ca aceasta sa fie un loc strict reglementat in contractul individual de munca, din care angajatul sa isi desfasoare activitatea.
Potrivit OUG 36/2021, „telemunca” a fost definita ca fiind „forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor“.
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Dincolo de toate aspectele legislative pe care angajatorul trebuie sa le ia in considerare atunci cand angajatii sai „lucreaza de acasa” si provocarea de a lucra de acasa, unde angajatii trebuie sa stie cand este momentul sa se deconecteze, este important sa ne concentram asupra a ceea ce este bun si sa ne bucuram de beneficiile lucrului de acasa sau ale activitatii de telemunca – cum ar fi mai mult timp petrecut cu prietenii si familia, timp pe care l-am castigat datorita faptului ca nu mai trebuie sa ne deplasam pana la birou.
Salariatii si-ar dori ca angajatorul sa le asigure costurile pentru un psihoterapeut
Cu totii reactionam diferit la situatiile stresante si este complet normal sa experimentam o multitudine de emotii, care sunt foarte greu de stapanit fara un ajutor extern.
„Potrivit platformei Undelucram.ro, aproximativ 1 din 5 salariati si-ar dori ca angajatorul sa suporte costurile sedintelor de psihoterapie. Mai mult, acelasi procent de angajati ar dori sa le fie subventionate o parte din cheltuielile pentru lucrul de acasa, cum ar fi plata energiei sau o parte din plata chiriei. Desi am auzit de multe exemple bune din mediul de afaceri romanesc care ofera acele beneficii pe care le-am mentionat mai sus, nu toti angajatorii au ajuns inca la acest punct si speram ca aceasta situatie se va schimba rapid.”, a mentionat Alexandra Florescu, Payroll Consultant, Mazars Romania.
Intr-un fel sau altul, lucrul la distanta este aici pentru a ramane si, desi putem beneficia de multe avantaje, este de asemenea important sa observam lucrurile care nu functioneaza bine si care pot fi rezolvate cu ajutorul unei mentalitati agile.
Sursa: Mediafax