Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

DREPTURILE SALARIATULUI

13 /Oct2016
DREPTURILE SALARIATULUITags: drepturile salariatuluicodul munciiconditii de muncaregulamentul de organizare si functionare

Dreptul de a lua parte la determinarea si ameliorarea conditiilor de munca si a mediului de munca

Pe langa opiniile personale – exprimate sau nu de catre salariat – in vederea ameliorarii conditiilor de munca, exista si un cadru legal in care are loc determinarea si ameliorarea conditiilor de munca si a mediului de munca: Comitetul de securitate si sanatate in munca.
Acesta se organizeaza, potrivit prevederilor cuprinse in Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului de securitate si sanatate in munca, aprobat prin Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 187/1998  la nivelul persoanelor juridice si fizice cu un numar de cel putin 50 de salariati. In cazul in care activitatea se desfasoara in unitati dispersate teritorial, se pot infiinta mai multe comitete de securitate si sanatate in munca, numarul acestora stabilindu-se prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate. In situatia in care conditiile de munca sunt deosebite, inspectorul de munca poate cere infiintarea comitetelor de securitate si sanatate in munca si pentru persoanele juridice si fizice cu un numar de salariati mai mic de 50 .

Nimic nu opreste insa sindicatele sa aduca - eventual chiar sa negocieze - propuneri concrete pentru imbunatatirea conditiilor de munca, cu referire la:

•    amenajarea cailor de acces;
•    asigurarea gabaritelor de trecere;
•    construirea de scari, platforme, imprejmuiri;
•    imbunatatirea iluminatului si a ventilatiei;
•    ecrane si aparatori de protectie;
•    combaterea zgomotului si a trepidatiilor;
•    limitatoare de cursa etc .

La randul sau, Legea privind sanatatea si securitatea in munca nr. 319/2006 prevede ca, tinand seama de marimea intreprinderii si/sau a unitatii, angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare, astfel incat lucratorii si/sau reprezentantii acestora sa primeasca, in conformitate cu prevederile legale, toate informatiile necesare privind:
 a) riscurile pentru securitate si sanatate in munca, precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie atat la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, in general, cat si la nivelul fiecarui post de lucru si/sau fiecarei functii;
 b) masurile luate in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) si (3) din Lege.

Angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare astfel incat angajatorii lucratorilor din orice intreprindere si/sau unitate exterioara, care desfasoara activitati in intreprinderea si/sau in unitatea sa, sa primeasca informatii adecvate privind aspectele la care s-a facut referire la alin. (1), care privesc acesti lucratori.

In plus, angajatorul trebuie sa ia masuri corespunzatoare pentru ca lucratorii desemnati sau reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor, in vederea indeplinirii atributiilor si in conformitate cu prevederile prezentei legi, sa aiba acces la:
 a) evaluarea riscurilor si masurile de protectie, prevazute la art. 12 alin. (1) lit. a) si b) din Legea 319/2006;
 b) evidenta si rapoartele prevazute la art. 12 alin. (1) lit. c) si d) din Legea 319/2006;
 c) informatii privind masurile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, precum si informatii provenind de la institutiile de control si autoritatile competente in domeniu.

In aplicarea celor de mai sus HG 1019/2006 prevede ca lucratorii si/sau reprezentantii acestora trebuie sa fie informati cu privire la toate masurile ce trebuie luate in domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca.
 
Dincolo de acestea, personalul care lucreaza in conditii de izolare trebuie (= obligatie a angajatorului = drept al salariatului) sa fie informat cu privire la:
 a) manevrarea echipamentului de munca, starea acestuia (fiabilitate si accesibilitate);
 b) riscurile de accidentare si modul de actiune in caz de aparitie a acestora;
 c) comportamentul adecvat in cazul producerii unei avarii sau al aparitiei unei situatii critice;
 d) utilizarea echipamentului individual de protectie;
 e) primul ajutor;
 f) utilizarea sistemului de supraveghere si de legatura cu exteriorul.


Modificarile Codului muncii au dus la multe interpretari dupa ureche si, pe deasupra, s-au ignorat in proportie de aproape 100% modificarile din restul legislatiei muncii. Afla chiar acum exact ce drepturi ai!
Foarte important! Lucrarea se adreseaza in egala masura si angajatorilor, managerilor HR, juristilor, consultantilor, avocatilor si judecatorilor.


 CLICK AICI PENTRU DETALII! 
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "DREPTURILE SALARIATULUI":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -

Atentie la procesul de angajare!

Evitati cele mai frecvente greseli.

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz -".